Luni 20 februarie, ora 18, galeria AnnArt vernisează salonul de primăvară cu expoziția de grup Eflorescențe. Aceasta reunește lucrări semnate de patru artiste din generații și arii stilistice diferite: de la mecanismele conceptuale ale Ioanei Pioaru către figurativul realist al Ioanei Șetran și expresionist, fragmentar, al Danielei Făiniș și Arinei Ailincăi.
Fiecare din cele patru artiste își aleg un modul ca unitate de măsură, fără caracter programatic: dacă pentru Ioana Pioaru modulul este reprezentat de mecanismul cinetic, Daniela Făiniș își configurează compozițiile în jurul mugurilor; Arina Ailincăi se raportează la figura umană, ca unitate de măsură; iar Ioana Șetran îsi alege ca unitate de măsură simbolistica merelor. Toate cele patru elemente alese de artiste sunt dezvoltate în obiectele-instalații, în eflorescențe compoziționale și stilistice, asemenea unui muzeu imaginar, parafrază la André Malraux.
Obiectele-instalații ale Ioanei Pioaru sunt spații destinate mecanismelor, ritmicității matematice, metaforei mecanicizate. Imaginile au fost surprinse cu un ochi cinematic (kino-glaz/film-eye), dacă ne-am raporta la „Man with a Movie Camera”, filmul experimental datat 1929, creație a regizorului rus Dziga Vertov. Accentuarea dinamicii mecanismelor și eludarea modelelor ficționale trimit către acest gen de imagine cinematografică din anii `20, cu un rol important în dezvoltarea documentarelor și cinematografiei realiste.
Daniela Făiniș expune reliefuri din porțelan cu amprente florale și intervenții grafice gestualiste. Daniela este preocupată de procesul fiziologic, de trecere, de la starea de repaos, de sămânță, la viața activă, la etapa eflorescenței. Sunt redați muguri, inflorescențe, mănunchiuri de plante. Artista aduce în atenția publicului reprezentări organice, de plante stilizate redate fragmentar, pentru a reconstitui în final un areal floral.
Încrengături de fructe redate în tridimensional angajează spațiul într-o instalație. Lucrările Ioanei Șetran sunt adevărate studii renascentiste care amintesc de ceramica lui Bernard Palissy, dacă ne-am raporta la maniera naturalistă de modelare a formei, în porțelan. Ioana optează pentru albul imaculat al fructelor, plantelor sau insectelor, intervenind de puține ori cu pigmenți colorați, tocmai pentru a păstra puritatea materialului.
Portretele semnate Arina Ailincăi sunt asemenea unor ronde-bosse-uri cu intervenții de formă, culoare, materialitate. Conturul negru al ochilor, pigmentul roșu al buzelor pe fondul alb al feței, toate aceste elemente apar ca citat din teatrul expresionist japonez, de secol XVII. Chipurile, mai degrabă măști, inspiră serenitate și armonie, dar și starea de meditație prin care energia primordială, QI, este readusă în interiorul minții și corpului. La nivel formal, portretele de factură expresionistă sunt completate de scriitura grafică a inciziilor și de intervențiile colorate, gestualiste, cu albastru cobalt, brunuri și ocruri. (Raluca Băloiu, curator)