Miercuri 25 aprilie, ora 18, galeria AnnArt invită iubitorii de artă la venisajul expoziției Eye of the Storm / Ochiul furtunii: avanpremiera noii serii de pictură la care Francisc Chiuariu lucrează din iarna lui 2017. Acest preview este a patra personală la AnnArt a artistului, după Shadows, în 2011, Teoria cercului, în 2013, şi Privire de sus, în 2016.
Expoziția cuprinde cinci lucrări cu totul remarcabile, extrase dintr-un proiect în derulare, în care Chiuariu studiază geometria istorică și metafizică a marilor piețe ale lumii; noduri urbane, aceste spații îi permit o adâncire a reflecției asupra condiției umane și o intensificare a formelor sale de expresie, într-o abordare în care abstractul caștigă teren în fața notelor hiper-realiste care au marcat seriile sale anterioare.
Selecția restrânsă a acestui preview aduce în prim-plan extremele proiectului – lucrări în ulei pe pânză, pe format mare, 200 x 300 cm, alături de piese mici, 70 x 50 cm, de tatonare a temei, și care ne permit să sondăm direcția de evoluție a noului proiect pictural al artistului.
"Pictorul Chiuariu atestă o dublă focalizare performantă în seria începută în vara lui 2017. Sunt vedute din ... agore cultural-politice celebre: fie pe formate mici, de tatonare a proiecției cromo-perspectivale fie, finalmente, extensii „palațiale", pânze cu partitură de baroc simfonic în materismul și turbionul gamelor cromatice.
Aşadar „faza lungă" a motivelor sale picturale a ajuns acum metropolitană și planetară. După temele de spatialitate din ciclurile urbane anterioare, Francisc se imersează şi retrăiește emoționalitatea istorică, estetică, antropologică a unor areale de civilizatie dintre cele mai diverse: mexicană, magrebiană, chineză etc., partenere cu clasicele vetre ale Europei muzeificate. Ochiul ciclonului - piata mare a unui oraş -, cu detaliile sale de icon turistic, intră într-un spectaculos proces simultan de descompunere optică și depunere picturală.
„Faza scurtă", cea a rezolvărilor de intrigă picturală din laboratorul pânzelor lui Chiuariu, a atins o redutabilă intensitate de procedee ale densificării suprafeței. Efasările nervoase de cuțit depun sau răzuie pe stratificări de tonuri niciodată blând armonice la retina incandescentă a lui Francisc. Gestualitatea rapid oblică este benefic acompaniată acum de pensulatie amplă, masivă, ritmată ca de un suflu-har. O stare intens perceptuală este captată în chiar intervalul când schema de recunoaștere a motivului urban e absorbitä definitiv în carnea picturii, ca tesut și lavă a evocării." ( Aurelia Mocanu)